ثبت برند

ثبت برند

ثبت برند
ثبت علامت تجاری، برند، لوگو،آرم
قصد داریم اطلاعات کاملی از فرایند، هزینه ها، مدارک لازم و دیگر اطلاعات مهم جهت ثبت علامت تجاری ( برند )  را بصورت ساده ارائه کنی
ثبت برند؛ عاملی برای اعتبار و برتری بین رقبا
اخذ گواهینامه نام تجاری یا همان «برند» یک سند معتبر با مزایای مختلف برای کسی است که آن را از اداره کل مالکیت صنعتی دریافت می کند.
هر تولید کننده و صاحب شغلی برای محصولات خود باید نامی انتخاب کند که مشتریان برای خرید و شناخت محصول بدنبال نام تجاری محصول باشند.
اصل و اساس شروع هر فعالیت یا تولید انتخاب نام تجاری و ثبت برند آن برای جلوگیری از کپی برداری سایرین می باشد.
امروزه صاحبان همه ی مشاغل برند خود را به ثبت رسانده اند و شاید به فکر ثبت برند دوم یا سوم و…. برای محصولات خود باشند.
ثبت برند در تمامی رشته های مشاغل مختلف با کالاهای متفاوت در زمینه های بازرگانی، تولیدی، فروشگاهی و خدمات قابل اخذ می باشد که می تواند به طور مستقیم بر روی کالای قابل عرضه اعتبار بخشی کند و انحصار و حمایت دولت را در پشتیبانی از صاحب برند را به همراه دارد.
در صورت ثبت نام تجاری در صنف خود می توانید انحصار را در اختیار خود گرفته و اجازه استفاده و کپی برداری را از رقبای خود بگیرید.

برند چیست؟
انجمن بازاریابی امریکا برند را اینگونه تعریف کرده است:
برند به انگلیسی (Brand) با عنوان قانونی نشان تجاری، یک طرح، نماد، عبارت، نام و.... است که ارائه دهنده خدمات یا فروش محصول خاصی است که به وسیله آن، از سایر محصولات مشابه متمایز می‌شود.
نشان تجاری و یا برند همان چیزی است که مخاطب، صفات و ویژگی‌های آن را با دیدن، شنیدن، حس کردن و غیره، به صورت ذهنی  (Conceptual)، دیداری (Visual) یا شنیداری (Verbal) در ذهن و قلب خود تداعی می‌کند.
•    تعریفی دیگر از برند
برند یک نام، عبارت یا علامت یا ترکیبی از این ها است. هدف از ایجاد برند، متمایزکردن کالاها یا خدماتی از دیگر کالاها و خدمات است. اما این تعریف، به تنهایی نمی تواند مفهوم «برند» رانشان دهد. برند در واقع چیزی است که هرکس با دیدن، شنیدن، لمس کردن یا حتا چشیدن و بوییدن آن، به یاد ویژگی های مورد نظر سازنده‌ی برند می افتد. ویژگی ها و مفاهیمی که به یک نام خاص مربوطند. این نام می تواند نام یک شرکت، فروشگاه یا یک محصول خاص باشد.
یک برند را می توان از هفت منظر نگاه کرد:
•    اقتصادی
•    هویتی
•    دید مصرف کننده
•    شخصیت شناسی
•    دید مدیریت رابطه
•    اجتماعی
•    فرهنگی



فرق برند و نام تجاری چیست؟
نام و نشان تجاری (Trade Mark)، علامت مخصوصی است با رنگ، شکل، حرف، شعار، آهنگ و تصاویر خاص. کسی که نام تجاری را ثبت می کند، با ثبت آن، مطمئن است که هیچ کس دیگری، حق استفاده از آن نام و نشان را ندارد. نشان تجاری تصویری است که یک شرکت یا سازمان از خود یا محصولش، آن چنان که هست و دوست دارد دیگران بشناسند، ارائه می دهد. اما برند در واقع، هویت نشان تجاری است. برند، فقط یک مفهوم گرافیکی نیست، بسته بندی، نوع ارائه ی محصول، مخاطبان محصول، کیفیت آن، تبلیغات، تجربه ها و... همه در ایجاد یک برند دخیل هستند.

مزایای ثبت برند تجاری
•        تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
    شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.
    ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.
    اجازه استفاده از  آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.
    جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.
    ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند
    شرکت‌ها را تشویق می‌کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.
    ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.

انواع برند چیست؟
برندها بسته به این که قرار است چه چیزی را معرفی کنند، انواع مختلفی دارند. بعضی از انواع برند را با هم مرور می کنیم:
1- برند محصول: برند کردن یک محصول یا خدمت خاص.
2- برند شخصی: مانند یک ورزشکار
3- برند شرکتی: یک شرکت که چندین محصول یا خدمات مختلف دارد.
4- برند جغرافیایی: مانند یک شهر خاص
5- برند عمومی: مانند مراسم های حکومتی
6- برند فرهنگی: مانند یک مراسم فرهنگی
7- برند مذهبی: مانند یک مسجد یا کلیسا



مدت اعتبار برند پس از ثبت
برند ثبت شده از تاریخ تسلیم اضهارنامه ثبت برند به متولی مربوطه ، به مدت 10 سال از اعتبارقانونی برخوردار است.  پس از ده سال  صاحب برند می تواند   با پرداخت هزينه مربوطه ، به  تمديد آن اقدام ورزد. چنانچه پس از انقضاءمدت اعتبار برند ثبت شده جهت تمدید آن اقدام نگردد مدت زمان 6 ماه از تاریخ انقضاء آن توسط قانونگذار تعیین شده است که مالکین برند می توانند طی این مدت با پرداخت جریمه  تاخیر نسبت به تمدید حق انحصاری ده ساله برند خود مبادرت نمایند. 



مدارک مورد نیاز برای ثبت برند
شخصیت حقوقی
– کپی شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین
– روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات شخص حقوقی
– نمونه آرم یا لوگو و تایپ نوشتاری برند(اختیاری)
– اگر برند لاتین باشد یا حتی ریشه عربی داشته باشد داشتن کارت بازرگانی الزامی است.
– مجوز فعالیت (پروانه بهره برداری، پروانه حسب، جواز کارگاهی یا صنعتی و …)
– ریز اقلام (مطابق با جواز)
شخصیت حقیقی
– کپی شناسنامه و کارت ملی مالک
– نمونه آرم یا لوگو تایپ نوشتاری برند(اختیاری)
– اگر برند لاتین باشد یا حتی ریشه عربی داشته باشد داشتن کارت بازرگانی الزامی است.
– مجوز فعالیت(پروانه بهره برداری، پروانه کسب، جواز کارگاهی یا صنعتی و …)
– ریز اقلام(مطابق با جواز)


مراحل ثبت برند
هر بازرگانی که محصول خود را به بازار عرضه می کند می تواند علامت تجارتی مخصوصی برای آن محصول اختیار نماید، بشرطی که علامت مزبور را طبق قانون در اداره ی ثبت شرکت ها و علائم و اختراعات به ثبت رساند .برای همین منظور ماده ی 2 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر داشته است که: «حق استعمال انحصاری علامت تجارتی فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند. ».برای ثبت علامت تجاری لازم است که کلیه ی مدارک لازم قانونی فراهم باشد و با رعایت کامل مقررات ،مراحل قانونی ثبت آن طی شده باشد.
متقاضیان جهت ثبت اظهارنامه ی علائم تجاری می بایست  با ورود به سامانه ی www.ip.ssaa.ir اقدام به ثبت برند نمایند.این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و  شما می توانید بدون مراجعه ی حضوری به اداره ی ثبت علائم تجاری ،علامت خود را ثبت نمایید.
پاسخ اداره صرفاَ از طریق بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل مشاهده است و تمامی مکاتبات در خصوص اظهارنامه از طریق همین سامانه ، بخش ثبت انواع درخواست(رفع نقص،پرداخت حق الثبت،تمدید،انتقال و ...)امکان پذیر است.
انواع خدمات مرتبط با ثبت برند توسط ثبت پایش به شرح زیر میباشد :
-    ثبت برند فارسی و لاتین
-    تمدید علائم تجاری
-    صلح علائم تجاری