ثبت برند

ثبت برند

 

ثبت برند: ثبت برند در موسسه حقوقی پایش زیر نظر کارشناسان با تجربه ثبت برند انجام می شود.

 کارشناسان ارشد ثبت پایش در نظر دارند تا در این خصوص مطالبی را برای شما بازگو نمایند.
به همین جهت باید اعلام کنیم کلیه فرایند ثبت برند و لوگو و آرم و نشان تجاری و ... را در کمترین مدت زمان و با اندک هزینه ای که شما صرف می کنید برایتان انجام دهیم .
نشان تجاری یا لوگو چیست؟
برند یا لوگو طرح یا آرمی است که کاسب کاران حرفه ای و قدیمی از دیر باز ان را بر روی محصولات خود درج می نمودند تا این محصول را ازدیگر محصولات متمایز کنند و فقط خودشان از ان آرم یا محصول استفاده کنند و در اینده با فن اوری های به روز این آرم نیز تحت سیستم های پیچیده ای امروزی شد تا هیچ کس دیگری از ان به نفع خود استفاده نکند .
مبحث کلی برند چیست؟
شخصی که یک برند را به نام خود ثبت میکند چون که یک روند قانونی را طی میکند قانون نیز پشتیبان او خواهد بود و در ضمن با این کار برای محصول خود اعتبار ویژه ای قائل می شوند و هر زمان که از ان برند نمی خواستند استفاده کنند می توانند با در نظر گرفتن مراحل قانونی ان برند را به کسانی که مشتاق خواستن ان برند جهت انجام کارهایشان باشند بفروشند.  
کدام برندها  پس از طی کردن مراحل قانونی ثبت می شوند؟
درهر مملکتی قوانین خاصی برای ثبت کردن برند وجود دارد همانگونه که در کشور عزیز ما ایران نیز چنین قوانینی حاکم هستندو شما طبق این قوانین می توانید برند خود را ثبت کنید .
کلیات ثبت یک برند تجاری
اولین کار تکمیل اوراق اشخاص حقیقی و حقوقی در یک علامت تجاری
فرد حقوقی
کلیه اوراق شرکت اعم از آگهی تاسیس و روزنامه ای که شرکت تاسیس کرده  و اگر جابجایی هایی در شرکت صورت پذیرفته به هر دلیل آگهی تغییرات و روزنامه ها را به رویت اداره میرسانید و پس از ان  یک سری رونوشت در صورتی که شرکت یا موسسه شما شامل دریافت مجوز از ارگان های ذیربط بوده باشد و در صورت نگرفتن انها می توانید با کمک مدیر عامل شرکت اقدام به ثبت نمایید که اوراق ارائه شده از سوی مدیر شامل(کلیه مدارک شناسایی بعلاوه) مهر شرکت و کارت بازرگانی است که حتما باید این مدارک کامل باشند و پس از ان نمونه کامل شده برندی را که در ذهن دارید روی کاغذ 10*10 برای تایید به اداره می فرستید.
فرد حقیقی
اوراق کامل فردی که تقاضای برند داده و مجوز و پروانه کسب شغلی که در ان فعالیت دارد و ارائه طرحی از انچه در ذهن شما به عنوان برند معرفی شده در کاغذی 10*10 و در صورت لاتین بودن حروف برند گرفتن کارت بازرگانی که الزامی می باشد .
ثبت اینترنتی در سامانه ماکیت صنعتی جهت ثبت لوگو یا برند خود:
پس از اینکه صفحه اصلی سایت مالکیت صنعتی را باز نمودید گزینه ای به نام ثبت اظهارنامه را پیدا کنید و جمله موافق هستم را کلید کنید و یک اظهارنامه جدید جهت ثبت برند خود ان هم به زبان فارسی کامل نمایید .
•    اولین گام  
وارد سامانه ثبت برند می شوید و تمامی ایتم هایی را که در ان است به طور دقیق و صحیح طبق برندی که می خواهید ثبت نمایید وارد می کنید و یک شماره موبایل که همیشه همراه شماست را جهت پیگیری و ثبت و کسب اطلاعات وارد سامانه نمایید. اگر برند شما توسط وکیل پیگیری می شود در ایتمی که گزینه ر.د.درج شده مشخصات وکیل و خودتان را نیز ثبت نمایید.
به این نکته مهم خوب باید توجه داشته باشید که فقط برند کالاهایی را می توانید بگیرید که در مجوزی که برای شما صادر شده درج شده باشد .
•    گام دوم
در این قسمت متقاضی باید تمامی اوراق خود را در سامانه وارد نماید و اگر اوراقی بیش از انچه در ایتم ها ذکر شده در پرونده دارد گزینه ضمائم اختیاری را نیز باید وارد نماید .
•    سومین گام
چک کردن دقیق و دوباره مدارک قبل از تایید نهایی .
•    اخرین مرحله
پس از تایید نهایی مبلغ اولیه لوگوی خود را وارد سامانه می کنید و اس ام اس اظهارنامه ان از طریق شماره موبایلی که اعلام نموده اید برای شما می اید.
•    زمان مراحل تا ثبت  
ثبت یک لوگوی تجاری بین 2 الی 3 ماه تا اتمام کارهای نهایی زمان بر است .
•    پیگیری بعد از ثبت
اگر تاییدیه نهایی لوگوی شما از طریق موبایل برای شما اس شد در ان زمان یا خودتان یا وکیل قانونی که برای این کار در نظر گرفتید را جهت تشکیل پرونده اصلی و بخش نهایی مبلغ برای ثبت برند به اداره مالکیت صنعتی بفرستید .
زمانی که تمام پول برند را واریز نمودید چکار باید بکنید ؟
•    اولین گام ثبت اولیه برند در یکی از روزنامه های رسمی کشور است
•    مدتی که برای ثبت نهایی ان در روزنامه باید در نظر گیرید 30 روز است.
•    پس از ان با در دست داشتن روزنامه رسمی جهت تکمیل پرونده و دریافت برند 10 ساله به ادارذه مالکیت صنعتی مراجعه می نمایید.
•    پس از طی نمودن مرحله بالا اقدام به درج در روزنامه دوم رسمی می نمایید .
•    بعد از درج مجدد در روزنامه رسمی خودتان یا وکیل پرونده دوباره با در دست داشتن روزنامه به اداره ثبت مالکیت مراجعه می نماید .
•    پس از ان دو روز زمان برای تصدیق نهایی باید در نظر بگیرید تا اداره ان را صادر نماید .
زمانی که پرونده به مشکل بر می خورد یا ناقص است ؟
اگر کارشناس پرونده به هر دلیلی پرونده را ناقص قلمداد کند باید رفع نقص نمایید و دوباره پرونده را جهت بررسی ارجاع دهید و زمانی که اظهارنامه ثبت نهایی را گرفت مبلغ نهایی را واریز می نمایید .
آدرس اداره مالکیت صنعتی در هر شهری :  اداره مالکیت صنعتی در هر شهری ادرس دقیقی دارد که جهت پیگیری پرونده تان باید به انجا مراجعه نمایید .
توضیحاتی در مورد ثبت برند
اولین چیزی که مطرح می شود این است که ثبت علامت تجاری و برند و لوگو و ثبت برند تجاری و نشان تجاری و آرم و...همه یک معنی دارندو نحوه ثبت انها یکی می باشد و هیچ تفاوتی بین انها نیست و در کل کار انها یکی است .ما تمام تلاش خود را در این زمینه برای شما به کار گرفته ایم تا ثابت کنیم همیشه در کنار شما هستیم .
کلیات ثبت برند به چند دسته تقسیم می شود:
1.    شخصا اقدام نمایید
2.    از طریق وکیل اقدام نمایید
شما می توانید یا شخصا جهت ثبت نهایی برند اقدام نمایید یا اینکه ان را به کارشناسان ثبت شرکت و برند پایش واگذار نمایید که تفاوت این دو را برای شما شرح می دهیم .
به چه علت باید برند خود را ثبت نماییم ؟
اگر شما کالای خود را با برندی که ثبت نموده اید روانه بازار نمایید به کالای خود اعتبار ویژه ای بخشیده اید و ان را یک پله بالاتر از دیگر رقبای خود در بازار معرفی نموده اید و در ضمن از حمایت کامل اداره مالکیت صنعتی و مشتری نیز بهره مند می شوید .
اگر ان را به مشاوران به نام ما در پایش بسپارید نیز در مدت زمان کوتاهی این کار را به نحو احسنت برای شما انجام می دهند .
ثبت نهایی لوگو به نام شخص حقیقی (ایرانی - خارجی)
اوراق ثبت یک لوگو
•    به صورت شخصی
اگر به دنبال این هستید که لوگوی خود را به شخصه ثبت نمایید اوراقی از قبیل کارت ملی و شناسنامه  و جواز کسب معتبر را باید ارائه دهید و در صورتی که لوگوی شما خارجی است ارائه کارت بازرگانی نیز الزامی است.
v.    تهیه طرح خوانای 6*6 از لوگوی خود .
•    حقوقی
اگر لوگوی شما در قالب حقوقی است  تمامی اوراق شرکت از قبیل : آگهی تاسیس ، روزنامه رسمی و........)، داشتن جوازهای لازم که شامل :1.جواز تاسیس 2.پروانه بهره برداری تولید یا پروانه بهره برداری صنایع 3.تاییدیه مشغول به کار بودن مدیران شرکت و اگر قصد دارید برند شما به زبان خارجی باشد ارئه کارت بازرگانی الزامی می باشد.
v.    تهیه طرحی از لوگو 6*6 الزامی است .
مدت زمانی که برای هر کدام از این دو مدل ثبت برند(حقیقی – حقوقی) باید در نظر بگیرید
•    مدت زمانی دو ماهه بعد از تکمیل مدارک تا صدور اگهی تقاضایی که داده اید
•    ثبت روزنامه های رسمی شما برای مجوز 10 ساله تقریبا 4 ماه زمان می برد.
شما چگونه می توانید شخصا جهت ثبت برند اقدام نمایید
یا اینکه از طریق مراجع ذیصلاح پیگیر پرونده شوید و به اداره ثبتمالکیتمراجعه نمایید که کار کمی پیچیده است و یا اینکه از طریق کارشناسان ثبت شرکت و برند پایش جهت ثبت نهایی اقدام نمایید تا راهنمایی شوید و در صورت صلاحدید کار را به کارشناسان ما واگذار نمایید .
اگر بخواهید ثبت برند خود را به کارشناسان پایش واگذار نمایید :
1.    مراجعه به موسسه و عقد قرار داد با کارشناس و تحویل مدارک اولیه و بررسی اوراق از سوی کارشناس و در صورت ناقص بودن مطلع نمودن متقاضی پرونده  .
2.    مشاور حقوقی ما قبل از هر اقدامی استعلامی از برند شما جهت اطمینان می گیرد.
3.    پس از اینکه اوراق شما کامل شد ثبت نام اینترنتی ان انجام می شود.
4.    پس از اتمام ثبت اینترنتی پرونده شما وکیل ان را جهت ارسال به کارشناس اداره مالکیت صنعتی ارجاع می نماید تا بررسی های لازم از سوی کارشناس اداره مالکیت صنعتی انجام شود که شامل:
1.    تایید : اگهی ثبت لوگوی شما در صورتی ثبت نهایی می شود که از سوی کارشناسان رسمی ادار ه ثبت مالکیت صنعتی تایید شود.    
5.    روزنامه رسمی ثبت شما در صورتی مجوز چاپ می گیرد که اگهی تقاضای شما تایید شود.
6.    پس از اینکه لوگوی خود را ثبت نمودید چه خودتان یا دیگران که احساس می کنند لوگوی شما شبیه به لوگویی است که قبلا انان ثبت نموده اند می توانند طی یک ماه اعتراض کنند.
7.    شما متقاضی گرامی با ید طی این یک ماه منتظر بمانید و اگر اعتراضی از سوی کسی در یاقت نکردید پس از ان می توانید مراحل بعدی کار را پیش ببرید .
8.    پس از ان می توانید جهت درج اگهی دوم روزنامه رسمی خود اقدام نمایید .
9.    پس از ان در این فاصله جهت ثبت نهایی و ده ساله برند خود اقدام می کنید و در صورتی که در روزنامه دوم نیز موردی از اعتراض یافت نشد برند ده ساله شما ثبت می گردد .
10.    و اینجا مرحله است که شما حداقل سه روز کاری جهت تایید برند ده ساله خود را سپری می کنید مرحله اخر تایید نهایی برند شما پس از یک هفته کاری توسط کارشناس و در یافت برند ده ساله می باشد .
رد کامل : نکته مهم اینجاست که در صورت تایید نشدن از سوی کارشناس و رد برند شما دیگر مجالی جهت پیگیری وجود ندارد و شما نمی توانید در این خصوص اعتراضی بکنید .
نقص پرونده یا مشابهت :ولی اگر پرونده شما نقصی جزئی داشته باشد که راهی برای برطرف کردن ان وجود داشته باشد هر چه سریعتر باید جهت رفع نقص اقدام نمایید .
نام های دیگر در خصوص واژ های مرتبط با برند
•     علامت تجاری
•      لوگو و اسم تجاری
•      نام تجاری
•      علائم تجاری
•      آرم تجاری
•      نشان تجاری
مواردی که باید طی شود!     انچه کارشناسان پایش انجام می دهند    انچه شما انجام می دهید
ثبت سامانه ای در سیستم    مشاوران با تجربه به صورت دقیق اطلاعات را وارد می نمایند    اظهارنامه را باید به صورت صحیح و دقیق کامل نمایید وگرنه رد می شود
پیگیری از طریق اینترنت    مشاور ارشد طی دوماه ثبت در سامانه پیگیر است    دو ماه کاری طول می کشد
مهمترین بخش یعنی رفع نقص    مشاور ارشد ما رفع نقص را در مدت کوتاه انجام می دهد    جهت رفع نقص باید با مشاوره در تماس باشید
اولین اگهی درج می شود    مشاور ارشد مدارکی که متقاضی لازم دارد را تهیه و به او می رساند    امکان این مسئله هست که اگهی به موقع صادر نشود
اولین روزنامه رسمی    کارشناس ارشد پس از صدور اگهی اقدام به روزنامه و دریافت ان می نماید     موکل شخصا باید جهت دریافت ان اقدام نماید
پیگیری سامانه ای    مشاور ارشد این کار را دنبال می کند    شخصا یا ازطریق اینترنت یا کافی نت باید اقدام نماید
جدول ریز هزینه ها    بعد از بازدید و نیافتن نقص در شخصا اقدام می نماید     بعد از تهیه فیش شخصا ریز هزینه ها وارد می شود
چاپ دومین روزنامه رسمی     مشاور ارشد ان را ثبت و در روزنامه رسمی درج می نماید     موکل شخصا باید جهت دریافت ان اقدام نماید
کامل نمودن مدارک جهت ثبت    وکیل قانونی پرونده اقدامات لازم جهت تسریع کار را انجام می دهد    شخصا باید به اداره مربوطه مراجعه نماید تا لیست مدارک را رویت نماید
اخرین پله جهت ثبت علامت تجاری    مشاور ارشد شخصا جهت دریافت علامت تجاری 10 ساله اقداممی نماید    کامل نمودن پرونده و ارجاع ان به اداره مالکیت صنعتی به شخصه


انچه ما برای شما انجام می دهیم و انچه شما جهت روند کار خودتان انجام می دهید
مهمترین مسائل جهت ثبت یک برند؟
1.    می توان برندی را که قبلا ثبت شده به صورت اماده تهیه نمود؟
اگر شخص خریدار ان علامت تجاری نیز در همان زمینه برند مربوطه فعالیت کند اشکالی ندارد.
2.     اگر بخواهیم برندمان را به شخص دیگری بفروشیم چه مدارکی لازم است؟
اولین گام مهم این است که به اداره مالکیت صنعتی مراجعه و از سقم ان برند و تصدیق نامه ان مطمئن شوید و پس از ان مدارک کامل خریدار را دریافت نمایید و انها را نیز مطابقت دهید و در اخر مدارک را به همراه خریدار به یک دفترخانه اسناد رسمی ببرید و پس از دریافت کامل وجوه خود برند را به او تحویل نمایید  .
3.    در صورتی که ده ساله اول برند به پایان رسد جهت ده ساله دوم چکار باید کرد؟
مثل ثبت ده ساله اول همان مدارک باید اماده و به اداره مالکیت صنعتی ارجاع شود .
4.    چه کسانی می توانند یک برند را ثبت نمایند؟
تمامی افراد می توانند جهت ثبت برند اقدام نمایند و یا ان را از طریق وکلای خود به ثبت نهایی رسانند.
5.    زمان ابتدایی ثبت یک برند چه مدت است؟
در اولین گام دو ماهه ثبت می شود و در صورت درخواست متقاضی ده ساله ان ثبت می شود.
6.    جهت ثبت برند جواز لازم است؟
حتما لازم است و اگر جواز نباشد برندی نیز به ثبت نمی رسد.
7.     ایا می توان برند را به دیگری منتقل کرد؟
بله باید طبق ثبت اولیه یک برند عمل نمایید و ارائه تصدیق ده ساله نیز الزامی است.
8.    چرا در یک برند دوبار روزنامه انجام می شود ؟
روزنامه دوم حتما باید جهت تکمیل برند ده ساله انجام شود.
9.    ایا قبل از ثبت می توان مشخص کرد که ان برندی که مد نظر شماست قبلا ثبت شده یا نه؟
بله از طریق استعلام از دادره مالکیت صنعتی می توان ولی هزینه  جدایی دارد.
10.    نام فروشگاه یا دکه را نیز می توان برای ثبت یک علامت تجاری معرفی کرد؟
بله ولی منوط به اینکه جواز کسب ده ساله ان را گرفته باشید.
11.    چه مجوزهایی جهت ثبت یک برند لازم است ؟
هرگونه مجوزی که با کار و حرفه شما مستقیم در ارتباط باشد .
12.    جهت استعلام برند خود می توان به هر سایتی مراجعه کرد ؟
خیر دو راه دارد یا از طریق سایت رسمی اداره مالکیت صنعتی اقدام نمایید و یا از طریق دفاتر حقوقی معتبر این کار را پیگیری کنید .
13.    پروانه بهره برداری چیست؟
پروانه ای مخصوص که صنف تولیدی ها و یا کارخانه جات ارائه می دهند پروانه بهره برداری به حساب می ایند.
14.    برای طراحی برند می توان از نام و یا نماد شرکت یا فروشگاه نیز استفاده کرد؟
بله از هر دوی انها می توان استفاده کرد.
15.    اگر برندی در کشور دیگری جز مبدا ثبت شده باشد امکان ثبت مجدد ان در کشور دوم است؟
اگر ثبت جهانی (مادرید ) نشده باشد طبق قوانین داخلی ان کشور باید عمل شود و اگر ثبت جهانی شده باشد حتما از سوی کارشناس ان کشور رد خواهد شد.
برابر ماده 30 قانون برند  علامت تجاری های دسته جمعی به چه صورت است:
1.    تحت هر شرایطی هر شکل و یا نمادی که شخصیت متمایز و برتری به کالای شما ببخشد برند محسوب می شود.
2.    علامت تجاری در اصل همان نشان مخصوص در هر شرکت و یا موسسه و.... است که انها را از دیگران متمایز می کند.
3.    اسم تجاری عنوانی است که به تمامی افراد حقیقی و حقوقی اتلاق می شود .
به چه علت برند خود را ثبت می نماییم ؟
•    برای سهولیت کار مصرف کننده گرامی که راحت تر بتواند برند مورد علاقه خود را پیدا کند.
•    جهت راحتی شرکت ها و کارخانه ها که بتوانند راحت تر محصول خود را به بازار عرضه کنند.
•    جهت رقابت سالم در بازار جهانی کسب و کار و در امد زایی برای اشخاص حقوقی
•    در این زمینه می توان فروش و یا واگذاری جنس را به اشخاص دیگری به جز تولید کننده اصلی جهت فروش سپرد تا انها از طریق بازاریابان خود روی محصول مانور دهند.
•    می توان حتی ان را در جاهای دیگری به جز کارخانه واگذار نمود و به عنوان نمایندگی های مجاز انها را جهت فروش برگزید .
•    می توان وام های کلان در این خصوص دریافت نمود و از تصدیق برند ده ساله به عنوان وثیقه استفاده نمود .
حمایت هایی که از یک برند به عمل می اید و تمامی حق و حقوق ان ؟
افرادی که برند ثبت می نمایند بعضا از حمایتهای حقوقی و قانونی ان خبر ندارند ولی تمامی فعالان اقتصادی در زمینه برند از این موضوع با خبر هستند.
شخصی که اول برند را ثبت نهایی می کند می تواند از ورود دیگر افراد به نام برند خود تحت هر شرایطی جلوگیری نماید.
اگر یک تولید کننده موفق و به نام تولیدات خود را بدون برچسب برند روانه بازار نماید و یک تولید کننده ضعیف تر برند ان محصولی را که ان شرکت معروف به بازار عرضه می نماید ثبت کند کلیه حقوق ان محصول را در صورت شکایت می تواند از دست رقیب خود خارج نماید  .
اگر برند محصول خود را مرتبط با موضوع ان ثبت نمایید مطمئن باشید در بازار کسب و کار موفق تر خواهید بود .
اگر می خواهید در بازار کسب و کار محصول شما راحت تر و با قدرت بیشتری به فروش رسد ان را به شخص ثالث با رعایت تمامی جوانب قانونی نیز واگذار نمایید .
زمانی که جهت ثبت علامت تجاری در نظر باید گرفت؟
مدت زمان اعتبار علامت تجاری ده سال می باشد و در صورت ادامه کار ان شرکت مالک ان برند می تواند ان را تمدید نماید .
چه لوگو ها و آرم های تجاری به ثبت می رسند؟
هر کشوری در این زمینه قوانین خاص و مربوط به خود را در نظر می گیرد و متقاضی باید طبق روال معمول و قوانین شرکت خود برند تجاری خود را به ثبت رساند و محصول خود را متمایز از دیگر محصولات همنوع خود روانه بازار نماید .
کدام برند ها از نظر قانونی ثبت نمی شوند؟
از کلمات عام و کلمات کلی به هیچ وجه نمی توان برای ثبت علامت تجاری استفاده کرد مانند کلمه عام میز.
به هیچ وجه کلمات توصیفی ثبت نمی شوند مانند کلمه برترین .
به هیچ وجه نباید از کلمات بی ربط و گمراه کننده در محصول خود استفاده کنید به طور مثال کلمه اسب هیچ تناسبی در تولید صنایع چوبی ندارد و ممکن است ناخوداگاه ذهن مشتری را به سمته دیگری سوق دهد .
کلمات و یا نشانه هایی که با مواذین و مصادیق ان کشور مغایر است مورد تایید اداره مالکیت صنعتی ان کشور و در نهایت ثبت ان برند منجر نمی شود و رد صلاحیت هستند.
ماده 32 قانون علامت چه علامت هایی را مغایر ثبت می داند؟
علامت هایی مانند پرچم و یا ارم معروف یک کشور و علائمی که با مواذین و مصادیق ان کشور و علامت هایی که باعث گمراهی مصرف کننده باشند و علائمی که هیچ ربطی به محصول نداشته باشند و علامت هایی که قبلا ثبت شده باشند و یا به دلیل معروفیت ثبت جهانی (مادرید) شده باشند و علائمی نظیر کلمات کلی و عام به هیچ وجه مورد تایید اداره مالکیت صنعتی نیستند.

توضیحات دیگر در مورد ثبت برند
 ثبت برند : برند (علامت تجاری) چیست؟

طبق تعریف انجمن بازاریابی امریکا، برند یا نمانام، (به انگلیسی: Brand)‏ یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری است.
برند مجموعه گره های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده است. تداعی معانی و برقراری ارتباط با تصاویر و نشانه ها از مزایا و فواید یک برند است. این مزایا یا فواید برند است که مبنای تصمیم گیری برای خرید آن واقع خواهد شد.
برند، همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت ذهنی (Conceptual)، دیداری (Visual) یا شنیداری (Verbal) صفات و ویژگی‌های آن را در ذهن و قلب خود تداعی می‌کند.
برند شامل همه احساسات، ویژگی ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است.
در فارسی واژه برند معمولا برای اشاره به محصول یا خدمتی به کار می‌رود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد. به بیان دیگر برند دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرت‌مند آن‌هایی هستند که افراد نسبت به آن‌ها حس مالکیت دارند و برای مثال می‌گویند: «این برند، اسم برند دلخواه من است». نمانام‌های برتر می‌توانند هیجان و عواطف مصرف‌کنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نام‌ها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایده‌های برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند.
در این راستا موضوع وفاداری به برند از مهمترین موضوعات موردتوجه شرکتها می‌باشد و شرکتها همواره به دنبال راههایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان می‌باشند. یکی از مهمترین معیارهای وفاداری به برند، عامل یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی خاص می‌باشد که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم می‌آورد.
یک برند نیرومند باید از این صفات برخوردار باشد: ۱. تناسب ۲. جایگاه مناسب ۳. تحمل پذیری ۴. اعتبار ۵. الهام بخشی ۶. بی همتایی ۷. جذابیت
برند از نظر مصرف کننده یعنی: ۱. منشا یا مبدا محصول ۲. واگذاری مسئولیت به تولیدکننده ۳. خطرپذیری کمتر ۴. هزینه پرس و جوی کمتر ۵. نشانه کیفیت ۶. معامله یا عهد و پیمان با تولیدکننده محصول ۷. وسیله نمادین برای اظهار شخصیت
علامت تجاری یکی از مهمترین عناصر بازاریابی و موفقیت یک سازمان می باشد و تصویریست که سازمان یا شرکت شما را با همه ابعادش معرفی می کند و خلاصه ای از آنچه را که هستید یا می خواهید باشید را در ذهن بیننده، مشتریان، مصرف کنندگان و... ایجاد می کند.
در واقع نشانه ای است که شرکت یا سازمان شما را از رقبا متمایز می کند و همچنین معرف کالاها و خدمات ایجاد شده توسط شرکت شما می باشد.
در درجه نخست علامت تجاری (برند) یک تعهد است و می گوید که شما آن نام را می شناسید و به تعهد آن اعتماد دارید. اعتماد یک قدم اول حیاتی است که هدف علامت تجاری شتاب دادن به این قدم به وسیله نفوذ تعهد ضمنی علامت تجاری است.
اغلب علائم تجاری یک نشانه ویژه دارند که به عنوان یک میانبر برای به یادآوری تعهد علامت تجاری عمل می کند. این نشانه از رنگ، شکل، حروف، و تصاویر برای خلق یک تصویر متمایز استفاده می کند که هم برای جلب چشم ما و هم برای هدایت نظر ما در مسیری که می خواهد طراحی شده است. علامت تجاری ممکن است با آهنگ، شهرت، عبارات گیرا و ... همراه باشد. تمامی قسمتهای تصویر علامت تجاری به عنوان یک محرک روانی یا محرکی که موجب پیوستگی تمامی نظرات دیگر در مورد علامت تجاری است، عمل می کند.
اگر در جزئیات دقیق شوید می بینید که هر چیزی یک علامت تجاری است، چرا که ما درکمان از دنیا را به وسیله خلق ارتباط درباره چیز های مختلف میسازیم. برای مثال یک درخت، تعهدی ضمنی از زیبایی و سایه را دارد. حتی کلمات نیز علامت تجاری هستند. به عنوان مثال زمانی که می گوییم "سرعت" ، در ذهنتان تصویری از یک ماشین سریع و... تداعی می شود. افراد هم علامت تجاری هستند. وقتی که مردم شما رامی بینند یا نام شما را می شنوند، تصویری از شما را که دارند به یاد می آورند (چیزی که شما می توانید فعالانه مدیریت کنید یا اجازه دهید که اتفاق بیفتد). در یک شرکت جایی که افراد قابل رویت برای مشتریان هستند، مثل یک شرکت خدمات تجاری، افراد آن شرکت قسمت بزرگی از علامت تجاری آن شرکت هستند.

 

- هدف از ثبت علامت (ثبت برند، ثبت لوگو، ثبت آرم تجاری، ثبت اسم) چیست؟

علامت تجاری از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن كالاها و خدمات یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت می‌كند. مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی كه در اكثر نظام‌ها اجازه متوقف كردن تخلف در این زمینه را دارند، تأیید می‌شود. از دیدگاه وسیع‌تر، علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها، در سطح جهانی سرمایه‌گذاری می‌كنند و این ابتكار را ترویج می‌دهند. حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاش‌های رقبای غیرمنصف، مثل متقلبان،‌ برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائة خدمات نامرغوب یا متفاوت می‌شوند. این نظام، آگاهی و امكان سرمایه‌گذاری جهت تولید و فروش كالاها و خدمات را در منصفانه‌ترین شرایط ممكن به مردم می‌دهد و از این راه تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌كند.

 

- چه علائمی قابلیت ثبت شدن دارند؟

امكانات این مورد تقریباً نامحدود است. علائم تجاری می‌توانند یك یا تركیبی از چند كلمه، حرف یا عدد باشند. می‌توانند شامل نقاشی‌ها، سمبل‌ها، نقش‌های سه‌بعدی مثل شكل و بسته‌بندی كالاها، علائم سمعی مثل موسیقی یا اصوات، رایحه‌ها و یا رنگ‌هایی جهت معرفی ویژگی‌ها باشند. علاوه بر علائم تجاری كه مشخص كننده منبع كالاها یا خدمات هستند، چند دسته علائم دیگر نیز موجود است. علائم اشتراكی متعلق به اتحادیه‌هایی كه اعضاء آنها از آن علائم به منظور معرفی خود با یك سطح كیفی (یا سایر ملزومات آن اتحادیه) استفاده می‌كنند. مثلاً اتحادیه‌های معرفی‌كنندة حسابداران، مهندسان یا معماران. علائم تصدیق‌نامه‌ها با استانداردهای معین، برای نشان دادن قبولی داده می‌شوند، ولی محدود به هر گونه عضویتی نیستند. آنها را می‌توان به هر كس كه تصدیق كند كالاهای مربوط مطابق استاندارد هستند اعطا كرد. برای نمونه، گواهی‌نامه استاندارد كیفیت "ISO 2000" یك گواهی‌نامه شناخته شده در سطح جهانی است.

 

- علامت تجاری چگونه ثبت می‌شود؟

ابتدا، درخواست ثبت آرم باید در دفتر ملی یا منطقه‌ای فهرست شود. این درخواست باید شامل بازسازی واضحی از آرم، با تمام رنگ‌ها، طرحها و نقش‌های سه بعدی آن برای ثبت، درج شود. این درخواست همچنین باید شامل فهرستی از كالاها و خدمات برگزیده آن علامت باشد. این علامت جهت حفاظت شدن تحت عنوان آرم تجاری یا هرگونه علامت دیگر باید واجد شرایط خاصی باشد. علامت تجاری، علاوه بر معرفی یك محصول مخصوص، باید متمایز از سایر علائم باشد كه مصرف‌كننده بتواند آن محصول را از سایر محصولات تشخیص بدهد. ضمن اینكه نباید مصرف‌كننده را فریب دهد یا به اشتباه بیندازد یا اینكه به قوانین و اخلاقیات بی‌حرمتی كند. و بالاخره، حقوق داده شده نباید مساوی یا حتی مشابه حقوق اعطاء شده به صاحب علامت دیگری باشد. با جست‌و‌جو و آزمایش توسط دفتر ملی یا مخالفت ثالثی كه ادعای حقوق مساوی یا مشابه دارد می‌توان از این بابت اطمینان حاصل كرد.

 

- دامنه محافظت علامت تجاری چقدر است؟

تقریباً تمام كشورهای جهانی علائم تجاری را ثبت و محافظت می‌كنند. هر یك از دفاتر ملی یا ناحیه‌ای علاوه بر تسهیل آزمایش و جست و جو و مخالفت پنهانی اشخاص ثالث، ثبت علائم را كه شامل اطلاعات كامل درخواست برای ثبت و تمدید است،‌ نگهداری می كنند، هر چند، نتایج چنین ثبتی محدود به كشور مربوطه (یا در مورد ثبت ‌های ناحیه‌ای كشورهای مربوطه) می‌باشد. به منظور جلوگیری از ثبت جداگانه در هر دفتر كشوری یا ناحیه‌ای ، WIPO ، نظام بین‌المللی ثبت علائم را اجرا می‌كند، این نظام توسط دو عهدنامه اداره می‌شود: توافق‌نامه مادرید، وابسته به ثبت بین‌المللی علائم و نیز پروتكل (موافقت‌نامه مادرید، شخص دارای اتصال توسط ملیت، مقر یا مؤسسه) با كشوری در ارتباط با یك یا هر دوی این عهدنامه‌ها می‌تواند براساس ثبت یا درخواست در دفتر آن كشور، ثبت بین‌المللی مؤثری در چند یا تمام كشورهای عضو اتحادیه مارید بدست آورد. علامت تجاری حقیقی یعنی ثبت علامت تجاری به نام شخص و /ثبت-علامت-تجاری حقوقی یعنی ثبت علامت تجاری به نام شرکت. تفاوت بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی تنها در مدارک مورد نیاز آن میباشد. برای شخص حقیقی همه مدارک باید به نام شخص مورد نظر باشد و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد. برای مثال کسی که جواز کسب آن مربوط به مواد غذایی باشد نمی تواند علامت را در طبقه غیر از مواد غذایی ثبت کند. برای شخص حقوقی تمام مدارک و مجوزها به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد. اگر طبقه مورد نظر در موضوع شرکت نباشد میتواند الحاق موضوع کند. یعنی موضوع مورد نظر را به شرکت اضافه کند و بعد از آن اقدام به ثبت برند کنند.

 

- علائم تجاری ممنوع کدامند؟

انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است كه در قوانین كشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصالح كشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیت هایی برای آن پیش بینی شده است. به موجب ماده ٥ قانون،ثبت علائم و اختراعات زیر ممنوع است:

  • پرچم مملكتی ایران و هر پرچمی كه دولت ایران استعمال آن را به طور علامت تجارتی منع كند.
  • علامت هلال احمر - نشانها - انگ های دولت ایران
  • پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اكبر
  • كلمات و یا عباراتی كه موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی و امثال آن
  • علامت تجاری موسسات رسمی مانندهلال احمرو صلیب احمر و نظایر آن.
  • علائمی كه مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد.

 

- طبقه بندی های علامت تجاری چگونه است؟

  • صنایع و محصولات شیمیایی
  • فلزات و مصنوعات فلزی
  • دستگاه و لوازم و آلات فنی و علمی و صنعتی
  • مصنوعات و اشیاء ساخته شده از مواد مختلف
  • مصنوعات نساجی
  • اسباب بازی و لوازم ورزش
  • مواد غذایی و محصولات کشاورزی
  • سایر موارد

 

 

- چند نکته درمورد ثبت علامت تجاری و صنعتی٬ لوگو و آرم

  • داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.
  • حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسانی محسوب می شود که علامت خود را به ثبت برساند.
  • علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید وفق مقرارت قانون ثبت علایم و اختراعات ایران به ثبت برسد.
  • اجازه استفاده از علامت تجاری ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.
  • برای علامت گواهی ثبت علامت صادر خواهد شد.
  • مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار ۱۰ سال است.
  • برای ثبت چند علامت تجاری باید به تعداد آنها اظهار نامه جداگانه داده شود.
  • تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.


ثبت شرکت

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی جهت دستیابی به سود و منفعت میتوانند توانایی های خود را اعم از سرمایه،تخصص و ارتباطات در کنار یکدیکر قرار دهند که مجموع این توانایی ها در کنار هم می بایست تحت چهارچوب خاص با عقد قراردادی مابین این افراد صورت پذیرد و شرکتها نوع خاصی از این قراردادها هستند که هرکدام از انواع شرکتها شامل (مسئولیت محدود، سهامی خاص، سهامی عام، تضامنی...) چهارچوب و تعریف خاصی از ارتباطات مابین شرکاء و سهامداران و همچنین مابین شرکا و اشخاص ثالث (خارج از شرکت) را بیان می دارد. همچنین علاوه بر انواع نام برده٬ برخی از شرکت های تخصصی نیز قابل ثبت میباشند: رایانه ای٬ سرمایه گذاری٬ کنسرسیوم٬هولدینگ٬ صرافی و کشتیرانی. همچنین موسسات غیر تجاری اشخاصی حقوقی هستند که فقط در زمینه امور خدماتی مشغول هستند و برخلاف شرکتها جنبه تجارتی ندارند.موسسات غیر تجاری به دو قسم میباشند: انتفاعی و غیرانتفاعی.
مقصود از موسسات انتفاعی اشخاصی حقوقی میباشند که مقصود از تشکیل آنها جلب منافع و تقسیم سود بین اعضاء خود میباشد و موسسات غیرانتفاعی جهت تقسیم منافع و تقسیم سود تشکیل نشده اند و مانند انجمن ها و سندیکاها، اتحادیه ها، احزاب و دستجات سیاسی و NGO ها میباشد. جهت ثبت موسسات غیرانتفاعی باید از سازمان ها یا وزارتخانه های مربوطه مجوزات حصال گردد.

 

مواردی که باید طی شود!

انچه کارشناسان پایش انجام می دهند

انچه شما انجام می دهید

ثبت سامانه ای در سیستم

مشاوران با تجربه به صورت دقیق اطلاعات را وارد می نمایند

اظهارنامه را باید به صورت صحیح و دقیق کامل نمایید وگرنه رد می شود

پیگیری از طریق اینترنت

مشاور ارشد طی دوماه ثبت در سامانه پیگیر است

دو ماه کاری طول می کشد

مهمترین بخش یعنی رفع نقص

مشاور ارشد ما رفع نقص را در مدت کوتاه انجام می دهد

جهت رفع نقص باید با مشاوره در تماس باشید

اولین اگهی درج می شود

مشاور ارشد مدارکی که متقاضی لازم دارد را تهیه و به او می رساند

امکان این مسئله هست که اگهی به موقع صادر نشود

اولین روزنامه رسمی

کارشناس ارشد پس از صدور اگهی اقدام به روزنامه و دریافت ان می نماید

موکل شخصا باید جهت دریافت ان اقدام نماید

پیگیری سامانه ای

مشاور ارشد این کار را دنبال می کند

شخصا یا ازطریق اینترنت یا کافی نت باید اقدام نماید

جدول ریز هزینه ها

بعد از بازدید و نیافتن نقص در شخصا اقدام می نماید

بعد از تهیه فیش شخصا ریز هزینه ها وارد می شود

چاپ دومین روزنامه رسمی

مشاور ارشد ان را ثبت و در روزنامه رسمی درج می نماید

موکل شخصا باید جهت دریافت ان اقدام نماید

کامل نمودن مدارک جهت ثبت

وکیل قانونی پرونده اقدامات لازم جهت تسریع کار را انجام می دهد

شخصا باید به اداره مربوطه مراجعه نماید تا لیست مدارک را رویت نماید

اخرین پله جهت ثبت علامت تجاری

مشاور ارشد شخصا جهت دریافت علامت تجاری 10 ساله اقداممی نماید

کامل نمودن پرونده و ارجاع ان به اداره مالکیت صنعتی به شخصه