ثبت لوگو و نشان تجاری
در فارسی واژه برند معمولا برای اشاره به محصول یا خدمتی به کار میرود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد. به بیان دیگر برند دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرتمند آنهایی هستند که افراد نسبت به آنها حس مالکیت دارند و برای مثال میگویند: «این برند، اسم برند دلخواه من است». نمانامهای برتر میتوانند هیجان و عواطف مصرفکنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نامها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایدههای برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند.
در این راستا موضوع وفاداری به برند از مهمترین موضوعات موردتوجه شرکتها میباشد و شرکتها همواره به دنبال راههایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان میباشند. یکی از مهمترین معیارهای وفاداری به برند، عامل یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی خاص میباشد که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم میآورد.
یک برند نیرومند باید از این صفات برخوردار باشد:
۱. تناسب ۲. جایگاه مناسب ۳. تحمل پذیری ۴. اعتبار ۵. الهام بخشی ۶. بی همتایی ۷. جذابیت
هدف از ثبت لوگو و نشان تجاری چیست؟
لوگو و نشان تجاری از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالاها و خدمات یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت میکند. مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی نشان تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظامها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند، تأیید میشود. از دیدگاه وسیعتر، علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها، در سطح جهانی سرمایهگذاری میکنند و این ابتکار را ترویج میدهند. حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاشهای رقبای غیرمنصف، مثل متقلبان، برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت میشوند. این نظام، آگاهی و امکان سرمایهگذاری جهت تولید و فروش کالاها و خدمات را در منصفانهترین شرایط ممکن به مردم میدهد و از این راه تجارت بینالمللی را تسهیل میکند.
چه علائمی قابلیت ثبت شدن دارند؟
امکانات این مورد تقریباً نامحدود است. علائم تجاری میتوانند یک یا ترکیبی از چند کلمه، حرف یا عدد باشند. میتوانند شامل نقاشیها، سمبلها، نقشهای سهبعدی مثل شکل و بستهبندی کالاها، علائم سمعی مثل موسیقی یا اصوات، رایحهها و یا رنگهایی جهت معرفی ویژگیها باشند. علاوه بر علائم تجاری که مشخص کننده منبع کالاها یا خدمات هستند، چند دسته علائم دیگر نیز موجود است. علائم اشتراکی متعلق به اتحادیههایی که اعضاء آنها از آن علائم به منظور معرفی خود با یک سطح کیفی (یا سایر ملزومات آن اتحادیه) استفاده میکنند. مثلاً اتحادیههای معرفیکننده حسابداران، مهندسان یا معماران. علائم تصدیقنامهها با استانداردهای معین، برای نشان دادن قبولی داده میشوند، ولی محدود به هر گونه عضویتی نیستند. آنها را میتوان به هر کس که تصدیق کند کالاهای مربوط مطابق استاندارد هستند اعطا کرد. برای نمونه، گواهینامه استاندارد کیفیت “ISO 2000” یک گواهینامه شناخته شده در سطح جهانی است.
مراحل ثبت لوگو و نشان تجاری
ابتدا، درخواست ثبت آرم باید در دفتر ملی یا منطقهای فهرست شود. این درخواست باید شامل بازسازی واضحی از آرم، با تمام رنگها، طرحها و نقشهای سه بعدی آن برای ثبت، درج شود. این درخواست همچنین باید شامل فهرستی از کالاها و خدمات برگزیده آن علامت باشد. این علامت جهت حفاظت شدن تحت عنوان آرم تجاری یا هرگونه علامت دیگر باید واجد شرایط خاصی باشد. علامت تجاری، علاوه بر معرفی یک محصول مخصوص، باید متمایز از سایر علائم باشد که مصرفکننده بتواند آن محصول را از سایر محصولات تشخیص بدهد. ضمن اینکه نباید مصرفکننده را فریب دهد یا به اشتباه بیندازد یا اینکه به قوانین و اخلاقیات بیحرمتی کند. و بالاخره، حقوق داده شده نباید مساوی یا حتی مشابه حقوق اعطاء شده به صاحب علامت دیگری باشد. با جستوجو و آزمایش توسط دفتر ملی یا مخالفت ثالثی که ادعای حقوق مساوی یا مشابه دارد میتوان از این بابت اطمینان حاصل کرد.
ثبت لوگو و نشانهای تجاری زیر ممنوع است
پرچم مملکتی ایران و هر پرچمی که دولت ایران استعمال آن را به طور علامت تجارتی منع کند.
علامت هلال احمر – نشانها – انگ های دولت ایران
پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اکبر
کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی و امثال آن
علامت تجاری موسسات رسمی مانندهلال احمرو صلیب احمر و نظایر آن.
علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد.