استعلام برند قبل از ثبت

انتخاب و ثبت برند تابع شرایط خاصی است.به موجب قانون ثبت علامت و اختراعات،علامت تجاری یا برند،می بایست جدید،ابتکاری بوده و گمراه کننده نباشد.

مفهوم انتخاب یک برند جدید چیست؟

منظور از جدید بودن علامت تجاری این است که علامت مورد استفاده بر روی محصول که برای ثبت ارائه می شود،از حیث شکلی باید جدید بوده و سابقه ثبت و استعمال توسط دیگران را نداشته باشد.

شایان ذکر است که با توجه به جدول طبقه بندی کالا،هرگاه برای نوعی کالای مشخص علامتی از طبقه ای خاص استفاده شود،شخص دیگری که پس از انتخاب علامت مذکور بخواهد برای کالای خود از نوع مشابه از طبقه مزبور و از همان علامت قبلی استفاده کند،با ممنوعیت استفاده و ثبت علامت مواجه خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی ثبت برند به مقاله ی ثبت برند مراجعه نمایید.

بررسی برندهای ثبت شده قبل از ثبت

امروزه انتخاب علائم تجاری یا برند بسیار سخت تر از گذشته شده است،چرا که حجم برندهای ثبت شده در اداره مالکیت صنعتی در دهه های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.چنانچه برندی قبلاَ به ثبت رسیده باشد دیگر قابلیت ثبت را ندارد.بدین منظور،جهت پیشگیری از رد برند پیشنهادی،قبل از ثبت می بایست از برند مورد نظر استعلام گرفت.

با استعلام برند قبل از ثبت می توان از تمامی برندهای ثبت شده در 45 طبقه کاری مطلع شد.در برخی مواقع ممکن است یک برند را مختص کالا و یا خدماتی خاص بدانیم و بخواهیم از همان نام در کالا یا خدماتی دیگر استفاده کنیم.لذا با استعلام برند قبل از ثبت،از ثبت آن برند در طبقات دیگر نیز مطلع می شویم و نیازی نمی باشد که برای آن اظهارنامه ای دیگر تنظیم کنیم

استعلام رایگان برند، علامت و نام تجاری

روش استعلام برند

سامانه استعلام برند و علائم تجاری یکی از مرسوم ترین و کاربردی ترین شیوه ها در استعلام برند در کشور محسوب می شود. این سامانه از این حیث حائز اهمیت است که در صورت تکراری بودن نام برند و عنوان تجاری از ارسال همان نام به سامانه ی مورد نظر جلوگیری خواهد شد. همین مساله به صرفه جویی در زمان و هزینه جهت ثبت برند مرتبط می شود. از جهت دیگر با استعلام برند می توان از تمامی برندهای ثبت شده در  ۴۵طبقه ی کاری اطلاع حاصل کرد .یکی از مسائلی که توجه به آن حائز اهمیت است انتخاب اسامی است که قبل از آن توسط واحد های تجاری به ثبت نرسیده باشد .این جریان به تسریع پروسه ی ثبت منجر خواهد شد.شما می توانید برای اطمینان بیشتر دامنه ی انتخاب های خود را وسعت دهید و انتخاب برندها را تنها به یک گزینه محدود نکنید. با پیروی از این شیوه در صورت رد شدن یکی از علائم و عنوان های بازرگانی می توانید به علامت دیگر رجوع کرده و در وقت صرفه جویی کنید.بررسی اسامی و برندها قبل از درخواست برای ثبت روشی متداول است .این جریان موجب می شود که در زمان ارسال برند برای ثبت مشکلی شما را تهدید نکند.در این بین با توجه به تمهیداتی می توان از انتخاب یک برند تکراری و به ثبت رسیده جلوگیری کرد. یکی از مسائلی که در انتخاب برند حائز اهمیت می باشد.

مزایایی استعلام برند ( علامت تجاری )

۱٫ عدم ارسال نام تکراری با آگاهی از اسامی و برند هایی که قبلا در مورد کالا و خدمات مورد تقاضا به ثبت رسیده اند.

۲٫ صرفه جویی در زمان و هزینه جهت ثبت برند

۳٫ در عنوان علامت مشابه عنوان مورد نظر وجود نداشته باشد.

۴٫ تمامی برند های ثبت شده در ۴۵ طبقه کاری

۵٫ اختصاص برند به طبقه کاری مختلف با آگاهی از آنها در یک مرحله ثبت برند

استعلام برند توسط سامانه اداره مالکیت صنعتی قبل از ثبت

استعلام برند قبل از ثبت از طریق پایگاه داده های اداره مالکیت صنعتی و  یا روزنامه رسمی کشور انجام می گیرد . استعلام برند قبل از ثبت دارای امتیازاتی  می باشد. با استعلام برند قبل از ثبت، می توان از اسامی و برند هایی که قبلا در مورد کالا و خدمات مورد تقاضا به ثبت رسیده است اطلاع پیدا کرد و از ارسال عین نام به سامانه جلوگیری کرد. این کار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه جهت ثبت برند می گردد. در ضمن با استعلام برند قبل از ثبت می توان از تمامی برند های ثبت شده در ۴۵ طبقه کاری مطلع شد. در برخی مواقع ممکن است یک برند مختص کالا و یا خدماتی خاص به ثبت رسیده باشد و بخواهیم از همان نام در کالا یا خدماتی دیگر استفاده کنیم. بنابراین با استعلام برند قبل از ثبت، از ثبت آن برند در طبقات دیگر نیز مطلع می شویم و نیازی نمی باشد که برای آن اظهارنامه ای دیگر تنظیم کنیم.

نحوه انتخاب نام برند مناسب برای کسب و کار

در انتخاب نام برند،نکات ذیل را مورد توجه قرار دهید:

_ابتکاری بودن علامت تجاری

از خصوصیات علامت تجاری ابتکاری بودن آن است،یعنی علامت باید توام با طراحی و ظرایف شکلی باشد.اگر علامت ساده باشد و با خود جنس اشتباه شود از محصول عرضه شده در بازار حمایت نمی کند و آثار خوب تجاری یک علامت ابتکاری را در برنمی گیرد.از طرفی دیگر،ابتکاری بودن علامت تجاری ایجاب می کند اسامی عام(مانند کلمه "شکر") به عنوان علامت انتخاب نشود و بالاخره اینکه به کاربردن خطوط هندسی به شکل لوزی یا دایره و نیز انتخاب ارقام که نشانگر کیفیت جنس باشد،جنبه ابتکاری ندارد ولی اگر ارقام مورد استفاده با نوع کالا متمایز باشد برای استفاده به عنوان علامت،خالی از اشکال خواهد بود.

_عدم ایجاد اشتباه در نظر مشتری

علامت تجاری نباید طوری ترسیم گردد که در نظر مشتری ایجاد اشتباه کرده و وی را در تشخیص و تمییز علایم تجاری دیگر که قدری با هم مشابهت دارند،دچار سردرگمی و انتخاب نادرست کنند.به عنوان مثال، در علایم مرکب ممکن است در اجزاء دو علامت مرکب از یک کلمه مشابه استفاده شده باشد و اجزای دیگر یکسان و مشابه نباشند،به نحوی که جزء مشترک و مشابه دو علامت میان صاحبان آن ها موجبات اختلاف و دعوی را فراهم سازد.

ایجاد اشتباه در نظر مشتری گاه ممکن است با انتخاب نام منطقه ای خاص به عنوان علامت تجاری برای کالایی مشخص که در اصل بین کالا و آن منطقه ارتباطی وجود ندارد،صورت پذیرد به نحوی که مصرف کننده به تصور اینکه کالا متعلق به آن منطقه است راجع به نوع و مبدا جنس دچار اشتباه شد و در انتخاب و خرید کالا گمراه گردد.

سرعت و دقت بالا
پایین‌ترین‌ کارمزد و هزینه
همه جا در دسترس و پاسخگو

آخرین اخبار

  • 20 فروردین
    اصلاح ماده 4 آیین نامه اجرایی 13

    مبنی بر حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات

  • 21 فروردین
    سامانه چت آنلاین

    راه اندازی سامانه چت آنلاین مجموعه حقوقی پایش در جهت راحتی مشتریان محترم

آخرین نظرات کاربران

  • امیر اسلامی نیا

    باسلام و احترام. ممنونم از مجموعه حقوقی پایش بخاطر ثبت برند اینجانب و برخورد و پیگیری پرسنل 

  • نوید بهروزی

    باید گفت یکی از بهترین مجموعه های ثبت شرکت، مجموعه ثبتی پایش هست.