دفاتر پلمپ تجاری

به موجب قانون،کلیه شرکت ها و یا موسساتی که در اداره ثبت به ثبت می رسند، مکلف اند اقدام به گرفتن دفتر پلمپ شده نمایند.این دفاتر شامل روزنامه، دفتر کل  و دارایی می باشد.در ذیل،ضمن توضیح راجع به دفاتر تجاری، به مراحل پلمپ دفاتر به شیوه ی  نوین می پردازیم.

قانون تجارت ایران و دفاتر تجاری

طبق ماده 6 قانون تجارت ایران ، " هر تاجری به استثنای کسبه ی جزء مکلف است دفاتر ذیل یا دفاتر دیگری را که وزارت عدلیه به موجب نظامنامه قائم مقام این دفاتر قرار می دهد داشته باشد:

1-دفتر روزنامه

2-دفتر کل

3-دفتر دارایی

4-دفتر کپیه

علاوه بر قانو ن تجارت، قوانین مالیاتی کشور ( ماده 95 ) نیز تنظیم و نگهداری دفاتر تجارتی را به منظور تهیه اسناد و صورت حساب های مالی و تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان مفروض و مقرر داشته است." صاحبان مشاغل موضوع این نوشتار مکلف اند اسناد و مدارک مثبته کافی برای تشخیص درآمد مشمول مالیات خود را نگاهداری کنند."

1-دفتر روزنامه

به موجب ماده 7 قانون تجارت ، " دفتر روزنامه دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات و دیون و داد و ستد تجاری و معاملات راجع به اوراق تجارتی ( از قبیل خرید و فروش و ظهر نویسی ) و به طور کلی جمیع واردات و صادرات تجاری خود را به هر اسم و رسمی که باشد و وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت می کند در آن دفتر ثبت نماید."

دفتر روزنامه مهم ترین دفتر تجاری است چرا که تمامی فعالیت تاجر نظیر خرید ، فروش ، دریافت ، پرداخت و هر گونه اقدام تجاری و برداشت یا واریز شخصی در آن ثبت می شود و اطلاعات و ارقام آن مبنای عملیات حسابداری و ملاک تنظیم مفاد سایر دفاتر تجاری می باشد.

علی الاصول  دفتر روزنامه باید به طور روزانه و با رعایت ترتیب تاریخ و فعالیت تنظیم گردد تا سهولت استخراج و انعکاس مراتب به سایر دفاتر تجاری بهتر فراهم شود.بدیهی است هر گونه تاخیر در ثبت عملیات دفتر روزنامه موجب بروز تاخیر در تنظیم دفتر کل و ایجاد توقف یا تاخیر در تهیه و تنظیم گزارش های به هنگام مالی و تجاری و خلاء های آتی احتمالی در خصوص ایفای به موقع تعهدات موسسه می گردد.

2-دفتر کل

بر اساس ماده 8 قانون تجارت ، " دفتر کل دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را " حداقل هفته ای یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلفه آن را تشخیص داده و جدا نموده، هر نوعی را که در صفحه مخصوصی در آن دفتر به طور خلاصه ثبت کند."

در دفتر کل ( برخلاف دفتر روزنامه که عملیات مربوطه بصورت مختلط ثبت می گردد) هر شخص یا موسسه دارای صفحه و حسابی مشخص و معین است و در این حساب صرفاَ عملیات مربوطه به وی ثبت می شود لازم به ذکر است در دفتر کل حساب اشخاص به صورت جداگانه تنظیم و نگاهداری می شود و جز در خصوص بدهکاری یا بستانکاری کل موسسه، هیچ ارتباط فنی بین آن ها برقرار نمی باشد.

بنا به تجویز قانون تجارت ، تنظیم دفتر کل به صورت هفته ای توصیه شده است.به نحوی که در پایان هفته تاجر بتواند از طریق مراجعه به ستون های بدهکار یا بستانکار حساب ها از وضعیت مالی موسسه تحت تصدی اطلاع موثق کسب کند و در خصوص روند تداوم فعالیت، تصمیمات لازم اتخاذ نمایند.ضمناَ از آن جا که اطلاعات و ارقام مندرج در دفتر کل، مستخرج از دفتر روزنامه است لذا باید ارقام و اعداد مندرج در دفاتر مذکور با یکدیگر منطبق باشد.

3-دفتر دارایی

طبق ماده 9 قانون تجارت ، " دفتر دارایی دفتری است که تاجر باید هر سال صورت جامعی از کلیه دارایی منقول و غیر منقول و دیون و مطالبات سال گذشته خود را به ریز ترتیب داده ، در آن دفتر ثبت و امضاء نماید و این کار باید تا پانزدهم ماه سال بعد انجام پذیرد."

دفتر دارایی دفتری است که نتایج حساب های دفتر کل در پایان سال در ستون های مثبت یا منفی آن درج می گردد و بیانگر بیلان یا وضعیت مالی شرکت است.

امروزه بسیاری از موسسات و شرکت های بازرگانی عملیات سالیانه خود را در قالب صورت ترازنامه تنظیم می کنند به نحوی که ترازنامه را جایگزین صورت دارایی نموده اند.

در ترازنامه خلاصه حساب های دفتر کل یا دفتر دارایی در قالب جدولی که بیانگر ارقام باقی مانده حساب های مختلف موسسه است منعکس می شود.ستون مثبت ترازنامه موید دارایی و ستون منفی آن بیانگر میزان بدهی تاجر یا موسسه است.چنانچه تفاوت ستون های مذکور مثبت باشد نشانگر سود و منفی بودن آن دلیل زیان است که در ذیل ارقام طرفی که جمع آن کمتر است نوشته می شود تا ستون های دارایی و بدهی ترازنامه با هم مساوی گردند.

4-دفتر کپیه

بنا به ماده 10 قانون تجارت ، " دفتر کپیه دفتری است که تاجر باید کلیه مراسلات و مخابرات و صورت حساب های صادره خود را در آن به ترتیب تاریخ ثبت نماید".

به موجب تبصره ذیل ماده مذکور تاجر باید کلیه مراسلات و مخابرات و صورت حساب های وارده را نیز به ترتیب تاریخ ورود مرتب نموده و در لفاف مخصوصی ضبط کند.

امروزه دفتر کپیه به شکلی که قانون تجارت تجویز نموده منسوخ شده است.چرا که برخلاف گذشته رونوشت مراسلات و مخابرات در پوشه های مخصوص نگهداری نمی گردد بلکه با پیدایش شیوه های جدید و نوین، روش های مختلف و متنوعی جایگزین سیستم دفتر کپیه شده است.متداول ترین شیوه روش نگهداری شماره و تاریخ نامه ها ، صورت حساب ها و مکاتبات متفرقه تحت عناوین وارده یا صادره است که در مواقع ضروری مورد استفاده واقع می شود.

مدارک مورد نیاز جهت  اخذ پلمپ دفاتر ( اشخاص حقوقی)

1-کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل و مهر شرکت

2-تکمیل فرم اظهارنامه دریافتی از اینترنت

3-کپی روزنامه تاسیس شرکت

4-کپی آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی ( در صورت وجود تغییرات)

مدارک مورد نیاز اخذ پلمپ دفاتر ( اشخاص حقیقی)

1-تکمیل فرم اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت

2-کپی کارت ملی متقاضی

3-کپی پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسبی

4.وکالتنامه یا معرفی نامه برای نماینده در صورتی که وکیل یا نماینده برای پلمپ دفاتر معرفی شده باشند.

مراحل پلمپ دفاتر تجاری

با توجه به آنچه گذشت ، دفاتر هر سال می بایست حداکثر تا پایان اسفند ماه سال قبل، توسط اداره ثبت ، شماره گذاری،امضاء و پلمپ گردند .به موجب مواد 11 و 12 قانون تجارت، دفاتر مذکور در صورتی معتبر و دارای سندیت می باشند که مطابق قوانین این قانون تهیه و تنظیم شده باشند.

بدین ترتیب ، دفاتر روزنامه ، کل و دارایی می بایست از طرف اداره ثبت شماره گذاری و پلمپ گردند.

برای اخذ پلمپ دفاتر ، می بایست ،به  سامانه اداره ثبت شرکت ها به نشانیhttps://irsherkat.ssaa.ir قسمت پلمپ دفاتر تجارتی مراجعه نمایید و قسمت اطلاعات متقاضی را تکمیل کنید.

اطلاعات متقاضی پلمپ شامل نوع شخص متقاضی،تابعیت متقاضی،شماره همراه می باشد.تمامی پیامک های مربوط به مراحل انجام کار به شماره همراهی که در این قسمت درج می نمایید ارسال خواهد شد.

قسمت شروع سال مالی و شروع ماه مالی را نیز تکمیل کنید.منظور از شروع سال،ماه و روز مالی انتخاب آن ها بر اساس مراتب مشخص شده در اساسنامه شخصیت حقوقی که ثبت گردیده است می باشد.تاریخ پایان سال مالی،نیز توسط سامانه محاسبه می گردد.بدیهی است تاریخ ثبت شخصیت حقوقی و درخواست پلمپ مبنای شروع سال،ماه و روز مالی نمی باشد.

سپس با طی کردن سایر مراحل خواسته شده در سامانه (اطلاعات شخصیت حقوقی،اطلاعات تکمیل کننده اظهارنامه پلمپ،هیئت مدیره شرکت/موسسه،سمت هیئت مدیره شرکت موسسه) فرم اظهارنامه ای که در سایت است را نیز پر کنید و از آن پرینت بگیرید.

چنانچه اطلاعات را به درستی وارد نموده باشید و مورد تایید کارشناس مربوطه قرار گرفته باشد - پیگیری درخواست از طریق همین سامانه امکان پذیر است- می بایست پرینت اظهارنامه را به همراه مدارکی که ذکر شد،به اداره ثبت ارسال نمایید تا اداره پست دفاتر پلمپ را به آدرسی که در سامانه قید نموده اید ارسال دارد.

سرعت و دقت بالا
پایین‌ترین‌ کارمزد و هزینه
همه جا در دسترس و پاسخگو

آخرین اخبار

  • 20 فروردین
    اصلاح ماده 4 آیین نامه اجرایی 13

    مبنی بر حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات

  • 21 فروردین
    سامانه چت آنلاین

    راه اندازی سامانه چت آنلاین مجموعه حقوقی پایش در جهت راحتی مشتریان محترم

آخرین نظرات کاربران

  • امیر اسلامی نیا

    باسلام و احترام. ممنونم از مجموعه حقوقی پایش بخاطر ثبت برند اینجانب و برخورد و پیگیری پرسنل 

  • نوید بهروزی

    باید گفت یکی از بهترین مجموعه های ثبت شرکت، مجموعه ثبتی پایش هست.